Zakaj so športne aktivnosti tako priporočljive

Zakaj so športne aktivnosti tako priporočljive

Verjetno ne slišite prvič, da telesna vadba zelo blagodejno vpliva na nas. In to je še kako res. Redno gibanje vas nagradi s številnimi zdravstvenimi koristmi. Izboljšuje vašo splošno telesno pripravljenost, krepi vašo samozavest in zmanjšuje tveganje za srčno-žilne bolezni, diabetes, osteoporozo in nekatere vrste raka (1). Vse te koristi govorijo zase.

Čeprav je vadba dobra za vse, so redne telesne aktivnosti, fizioterapija in vadba lahko še posebej koristne za ljudi s hemofilijo. To je predvsem zato, ker povečajo mišično moč in izboljšajo stabilnost sklepov, kar lahko znatno zmanjša tveganje za poškodbe, krvavitve in poškodbe sklepov (2, 3). Zato se z zdravniško ekipo pogovorite o vadbi, ki vam bo ustrezala, saj si boste z gibanjem izboljšali ne le trenutnega počutja, temveč tudi prihodnost.

Razumevanje bolezni sklepov

 

Zdravi sklepi ljudem omogočajo velik razpon gibov (1). Oseba s hemofilijo lahko krvavi v enega ali več sklepov (2,3). Ponavljajoče se krvavitve v sklepe lahko privedejo do bolezni sklepov, kar lahko osebi onemogoči opravljanje vsakodnevnih dejavnostih (2–8).

Ali ste vedeli, da se bolezen sklepov lahko začne pri kateri koli starosti (1) in da obstajajo načini, kako se temu izogniti?

Za nadaljnjo razlago si oglejte spodnji videoposnetek.

Viri:

  1. National Institutes of Health: National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases (NIAMS). Healthy Joints Matter. Available at: https://www.niams.nih.gov/health-topics/kids/healthy-joints. Accessed: November 2019.
  2. Knobe K, Berntorp E. Haemophilia and joint disease: pathophysiology, evaluation, and management. J Comorb. 2011 Dec 27;1:51–9.
  3. Berntorp E. Joint outcomes in patients with haemophilia: the importance of adherence to preventive regimens. Haemophilia. 2009 Nov;15(6):1219–27.
  4. Rodriguez-Merchan EC, Jimenez-Yuste V, Aznar JA, Hedner U, Knobe K, et al. Joint protection in haemophilia. Haemophilia. 2011 Sep;17 Suppl 2:1–23.
  5. Bakeer N. A new wave in the evaluation of haemophilic arthropathy. Haemophilia. 2017 Jul;23(4):491–3.
  6. World Health Federation. Assessing and managing bleeds: What are the longterm effects of joint bleeds? Available at: https://www1.wfh.org/en/index.html. Accessed: November 2019.
  7. Gringeri A, Ewenstein B, Reininger A. The burden of bleeding in haemophilia: is one bleed too many? Haemophilia. 2014 Jul;20(4):459–63.
  8. Kuijlaars IAR, Timmer MA, de Kleijn P, Pisters MF, Fischer K. Monitoring joint health in haemophilia: Factors associated with deterioration. Haemophilia. 2017 Nov;23(6):934–40.

Kako vadba pomaga sklepom

 

Sklepe v vašem telesu, vključno s koleni, boki in gležnji, podpirajo različne vrste mišic. Zmanjšana moč v teh mišicah lahko poveča tveganje za pogoste krvavitve v sklepe, kar lahko privede do kroničnega otekanja in bolečin. To lahko nadalje povzroči obdobje poslabšanja, ki se nadaljuje z vsako naslednjo krvavitvijo.

Vadba s hemofilijo skica

Vadba lahko varuje vaše sklepe pred poslabšanjem, saj krepi mišice, izboljša koordinacijo in poveča vašo gibljivost. Pomaga vam ohranjati tudi zdravo težo, kar zmanjša obremenitev na sklepe. Vse te koristi delujejo v popolni harmoniji, da zmanjšajo pogostost in resnost krvavitev v sklepih.

ŠTIRJE KORAKI, KI DELUJEJO

1. korak: Zastavljajte vprašanja

Ne glede na raven vaše telesne pripravljenosti je pomembno, da k vadbi pristopite premišljeno, saj boste le tako lahko izkoristili vse njene prednosti. Preden začnete, pa morate upoštevati nekaj dejavnikov. Ti so odvisni od vaših ciljev in potreb na fizični ali čustveni ravni ali pa na obeh ravneh hkrati. Tu je nekaj primerov o vrstah vprašanj, ki si jih morda želite zastaviti:

Kakšne so moje trenutne telesne sposobnosti? Ali moram paziti na kakšne poškodbe ali težave? Kakšni so moji cilji glede vadbe in življenjskega sloga? Kakšna vadba me zanima?

Ko premislite o svojih potrebah in ciljih, se pogovorite s svojim fizioterapevtom ali zdravstveno ekipo. Ti strokovnjaki so pravi naslov za vprašanja glede hemofilije in gibanja telesa. Na podlagi teh informacij vam namreč lahko pomagajo oblikovati načrt vadbe, ki bo primeren za vas in vašo hemofilijo. Skupaj se lahko dogovorite o naslednjem:

Ocenite morebitna tveganja, povezana z različnimi vrstami športa in vadb. Razmislite o različnih strategijah, ki bi vam pomagale pri obvladovanju teh tveganj. Oblikujte načrt, ki vam bo pomagal pri doseganju ciljev tako s telesnega kot duševnega vidika.

2. korak: Izberite športno aktivnost (ali dve)

Kot oseba s hemofilijo ste bili najbrž že deležni splošnega nasveta, da se izogibajte visokokontaktnim športnim aktivnostim, ki lahko povečajo tveganje za poškodbe. Športne aktivnosti, kot sta ragbi in boks, običajno uvrščamo med grobe športe z višjo stopnjo poškodb. Namesto tega je bolje preizkusiti druge, t.i. brezkontaktne športe, pri katerih se boste dobro razgibali ter se istočasno zabavali in preizkušali svojo tekmovalnost (če si tega seveda želite).

Mednje spadajo plavanje, golf, badminton, lokostrelstvo, kolesarjenje, veslanje, jadranje, namizni tenis in hoja. Z malo raziskovanja lahko sami in s pomočjo svojega fizioterapevta ugotovite, katere dejavnosti so primerne za vas.

3. korak: Ustrezno načrtujte infuzije

Ne glede na to, ali se odpravljate na tekmo, trening ali samo igro s prijatelji, je pomembno, da infuzije načrtujete skladno s to dejavnostjo. Splošni pravili, ki ju je dobro upoštevati, je poznavanje ravni faktorja in vključevanje v bolj energične aktivnosti takrat, ko veste, da raven faktorja zadostuje za zaščito, ki jo potrebujete. Vaš ekipa za zdravljenje hemofilije vam bo vedno pomagala uskladiti urnike infuzij in vadbe, da bodo ustrezali vašim potrebam.

4. korak: Ogrejte se. Ohladite telo.

Ko se pripravite in vso pozornost usmerite v igro, vas lahko hitro zamika, da se brez ogrevanja poženete v aktivnost. Vendar pa lahko neustrezna priprava telesa na vadbo močno poveča tveganje za poškodbe. Namesto da z vadbo pričnete takoj, vanjo počasi preidite z ogrevanjem ter vključite zmerne in različne raztezne vaje, ki bodo pomagale izboljšati gibljivost in ki bodo vaše telo pripravile na aktivnost.

Ko pa ste povsem preznojeni in že komaj čakate na prhanje, se lahko zgodi, da se pozabite ohladiti. Toda tako kot ogrevanje pred vadbo je tudi raztezanje po njej resnično pomembno. Mišicam pomaga, da si opomorejo, in preprečuje njihovo otrplost. Takšen uvod v vadbo in zaključek bosta zmanjšala verjetnost za nastanek poškodb in vam še naprej omogočala gibanje. Fizioterapevt vam lahko svetuje glede razteznih in drugih zmernih vaj za ogrevanje in raztezanje, ki so najprimernejše za vas in izbrani šport ali vadbo.

Raztezanje in vadba s hemofilijo
Ostanite aktivni s hemofilijo

Poiščite svoj ritem

 

Telesna vadba mora vključevati dejavnosti, ki pomagajo ohranjati in povečati vašo vzdržljivost in pripravljenost srčno-žilnega sistema, pa tudi vašo koordinacijo, moč mišic, gibčnost in ravnotežje. Redna vadba, ki traja približno 30 minut in jo izvajate večkrat na teden, ima pogosto dobre rezultate. Vendar vam bo lahko fizioterapevt bolje svetoval, kaj bi bilo najprimernejše za vas.

Počasi in zanesljivo

 

… do zmage. Ne prenaglite se! Pretiravanje lahko vodi do poškodb in poveča tveganje za krvavitve. In tega si nihče ne želi. Vadbo pričnite umirjeno in jo skozi tedne počasi stopnjujte.

Ustavite se!

 

Če kadar koli začutite bolečino, takoj prenehajte z dejavnostjo. Če sumite, da je med vadbo prišlo do krvavitve, se obrnite na svojo zdravstveno ekipo. Vadbe nikakor ne poskušajte dokončati. Vaše telo vam bo hvaležno.

Ponovno uvajanje vadbe po poškodbi

 

Ste se poškodovali? Ni konec sveta. Kmalu se boste lahko vrnili nazaj. Vaš fizioterapevt in zdravstvena ekipa bosta lahko ocenila resnost vaše poškodbe in vodila rehabilitacijo, ki jo boste morda potrebovali. Zvini, krvavitve in nategnjene mišice se običajno zdravijo približno 4–6 tednov (2). Po krvavitvi v sklepe je treba vse dejavnosti uvajati postopoma (4).

VIRI:

1. Wittmeier K and Mulder K. Haemophilia 2007;13(2):31-37.
2. Negrier C, et al. Haemophilia 2013;19:487-498.
3. Tiktinsky R, et al. Haemophilia 2002;8:22-27.
4. World Federation of Hemophilia. Guidelines for the management of haemophilia. 2nd edition. 2012.

 

 

NP-10724; 04/2020

Zakaj so športne aktivnosti tako priporočljive

Verjetno ne slišite prvič, da telesna vadba zelo blagodejno vpliva na nas. In to je še kako res. Redno gibanje vas nagradi s številnimi zdravstvenimi koristmi. Izboljšuje vašo splošno telesno pripravljenost, krepi vašo samozavest in zmanjšuje tveganje za srčno-žilne bolezni, diabetes, osteoporozo in nekatere vrste raka (1). Vse te koristi govorijo zase.

Čeprav je vadba dobra za vse, so redne telesne aktivnosti, fizioterapija in vadba lahko še posebej koristne za ljudi s hemofilijo. To je predvsem zato, ker povečajo mišično moč in izboljšajo stabilnost sklepov, kar lahko znatno zmanjša tveganje za poškodbe, krvavitve in poškodbe sklepov (2, 3). Zato se z zdravniško ekipo pogovorite o vadbi, ki vam bo ustrezala, saj si boste z gibanjem izboljšali ne le trenutnega počutja, temveč tudi prihodnost.

Razumevanje bolezni sklepov

 

Zdravi sklepi ljudem omogočajo velik razpon gibov (1). Oseba s hemofilijo lahko krvavi v enega ali več sklepov (2,3). Ponavljajoče se krvavitve v sklepe lahko privedejo do bolezni sklepov, kar lahko osebi onemogoči opravljanje vsakodnevnih dejavnostih (2–8).

Ali ste vedeli, da se bolezen sklepov lahko začne pri kateri koli starosti (1) in da obstajajo načini, kako se temu izogniti?

Za nadaljnjo razlago si oglejte spodnji videoposnetek.

Viri:

  1. National Institutes of Health: National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases (NIAMS). Healthy Joints Matter. Available at: https://www.niams.nih.gov/health-topics/kids/healthy-joints. Accessed: November 2019.
  2. Knobe K, Berntorp E. Haemophilia and joint disease: pathophysiology, evaluation, and management. J Comorb. 2011 Dec 27;1:51–9.
  3. Berntorp E. Joint outcomes in patients with haemophilia: the importance of adherence to preventive regimens. Haemophilia. 2009 Nov;15(6):1219–27.
  4. Rodriguez-Merchan EC, Jimenez-Yuste V, Aznar JA, Hedner U, Knobe K, et al. Joint protection in haemophilia. Haemophilia. 2011 Sep;17 Suppl 2:1–23.
  5. Bakeer N. A new wave in the evaluation of haemophilic arthropathy. Haemophilia. 2017 Jul;23(4):491–3.
  6. World Health Federation. Assessing and managing bleeds: What are the longterm effects of joint bleeds? Available at: https://www1.wfh.org/en/index.html. Accessed: November 2019.
  7. Gringeri A, Ewenstein B, Reininger A. The burden of bleeding in haemophilia: is one bleed too many? Haemophilia. 2014 Jul;20(4):459–63.
  8. Kuijlaars IAR, Timmer MA, de Kleijn P, Pisters MF, Fischer K. Monitoring joint health in haemophilia: Factors associated with deterioration. Haemophilia. 2017 Nov;23(6):934–40.

Kako vadba pomaga sklepom

 

Sklepe v vašem telesu, vključno s koleni, boki in gležnji, podpirajo različne vrste mišic. Zmanjšana moč v teh mišicah lahko poveča tveganje za pogoste krvavitve v sklepe, kar lahko privede do kroničnega otekanja in bolečin. To lahko nadalje povzroči obdobje poslabšanja, ki se nadaljuje z vsako naslednjo krvavitvijo.

Vadba s hemofilijo skica

Vadba lahko varuje vaše sklepe pred poslabšanjem, saj krepi mišice, izboljša koordinacijo in poveča vašo gibljivost. Pomaga vam ohranjati tudi zdravo težo, kar zmanjša obremenitev na sklepe. Vse te koristi delujejo v popolni harmoniji, da zmanjšajo pogostost in resnost krvavitev v sklepih.

ŠTIRJE KORAKI, KI DELUJEJO

1. korak: Zastavljajte vprašanja

Ne glede na raven vaše telesne pripravljenosti je pomembno, da k vadbi pristopite premišljeno, saj boste le tako lahko izkoristili vse njene prednosti. Preden začnete, pa morate upoštevati nekaj dejavnikov. Ti so odvisni od vaših ciljev in potreb na fizični ali čustveni ravni ali pa na obeh ravneh hkrati. Tu je nekaj primerov o vrstah vprašanj, ki si jih morda želite zastaviti:

Kakšne so moje trenutne telesne sposobnosti? Ali moram paziti na kakšne poškodbe ali težave? Kakšni so moji cilji glede vadbe in življenjskega sloga? Kakšna vadba me zanima?

Ko premislite o svojih potrebah in ciljih, se pogovorite s svojim fizioterapevtom ali zdravstveno ekipo. Ti strokovnjaki so pravi naslov za vprašanja glede hemofilije in gibanja telesa. Na podlagi teh informacij vam namreč lahko pomagajo oblikovati načrt vadbe, ki bo primeren za vas in vašo hemofilijo. Skupaj se lahko dogovorite o naslednjem:

Ocenite morebitna tveganja, povezana z različnimi vrstami športa in vadb. Razmislite o različnih strategijah, ki bi vam pomagale pri obvladovanju teh tveganj. Oblikujte načrt, ki vam bo pomagal pri doseganju ciljev tako s telesnega kot duševnega vidika.

2. korak: Izberite športno aktivnost (ali dve)

Kot oseba s hemofilijo ste bili najbrž že deležni splošnega nasveta, da se izogibajte visokokontaktnim športnim aktivnostim, ki lahko povečajo tveganje za poškodbe. Športne aktivnosti, kot sta ragbi in boks, običajno uvrščamo med grobe športe z višjo stopnjo poškodb. Namesto tega je bolje preizkusiti druge, t.i. brezkontaktne športe, pri katerih se boste dobro razgibali ter se istočasno zabavali in preizkušali svojo tekmovalnost (če si tega seveda želite).

Mednje spadajo plavanje, golf, badminton, lokostrelstvo, kolesarjenje, veslanje, jadranje, namizni tenis in hoja. Z malo raziskovanja lahko sami in s pomočjo svojega fizioterapevta ugotovite, katere dejavnosti so primerne za vas.

3. korak: Ustrezno načrtujte infuzije

Ne glede na to, ali se odpravljate na tekmo, trening ali samo igro s prijatelji, je pomembno, da infuzije načrtujete skladno s to dejavnostjo. Splošni pravili, ki ju je dobro upoštevati, je poznavanje ravni faktorja in vključevanje v bolj energične aktivnosti takrat, ko veste, da raven faktorja zadostuje za zaščito, ki jo potrebujete. Vaš ekipa za zdravljenje hemofilije vam bo vedno pomagala uskladiti urnike infuzij in vadbe, da bodo ustrezali vašim potrebam.

4. korak: Ogrejte se. Ohladite telo.

Ko se pripravite in vso pozornost usmerite v igro, vas lahko hitro zamika, da se brez ogrevanja poženete v aktivnost. Vendar pa lahko neustrezna priprava telesa na vadbo močno poveča tveganje za poškodbe. Namesto da z vadbo pričnete takoj, vanjo počasi preidite z ogrevanjem ter vključite zmerne in različne raztezne vaje, ki bodo pomagale izboljšati gibljivost in ki bodo vaše telo pripravile na aktivnost.

Ko pa ste povsem preznojeni in že komaj čakate na prhanje, se lahko zgodi, da se pozabite ohladiti. Toda tako kot ogrevanje pred vadbo je tudi raztezanje po njej resnično pomembno. Mišicam pomaga, da si opomorejo, in preprečuje njihovo otrplost. Takšen uvod v vadbo in zaključek bosta zmanjšala verjetnost za nastanek poškodb in vam še naprej omogočala gibanje. Fizioterapevt vam lahko svetuje glede razteznih in drugih zmernih vaj za ogrevanje in raztezanje, ki so najprimernejše za vas in izbrani šport ali vadbo.

Raztezanje in vadba s hemofilijo
Ostanite aktivni s hemofilijo

Poiščite svoj ritem

 

Telesna vadba mora vključevati dejavnosti, ki pomagajo ohranjati in povečati vašo vzdržljivost in pripravljenost srčno-žilnega sistema, pa tudi vašo koordinacijo, moč mišic, gibčnost in ravnotežje. Redna vadba, ki traja približno 30 minut in jo izvajate večkrat na teden, ima pogosto dobre rezultate. Vendar vam bo lahko fizioterapevt bolje svetoval, kaj bi bilo najprimernejše za vas.

Počasi in zanesljivo

 

… do zmage. Ne prenaglite se! Pretiravanje lahko vodi do poškodb in poveča tveganje za krvavitve. In tega si nihče ne želi. Vadbo pričnite umirjeno in jo skozi tedne počasi stopnjujte.

Ustavite se!

 

Če kadar koli začutite bolečino, takoj prenehajte z dejavnostjo. Če sumite, da je med vadbo prišlo do krvavitve, se obrnite na svojo zdravstveno ekipo. Vadbe nikakor ne poskušajte dokončati. Vaše telo vam bo hvaležno.

Ponovno uvajanje vadbe po poškodbi

 

Ste se poškodovali? Ni konec sveta. Kmalu se boste lahko vrnili nazaj. Vaš fizioterapevt in zdravstvena ekipa bosta lahko ocenila resnost vaše poškodbe in vodila rehabilitacijo, ki jo boste morda potrebovali. Zvini, krvavitve in nategnjene mišice se običajno zdravijo približno 4–6 tednov (2). Po krvavitvi v sklepe je treba vse dejavnosti uvajati postopoma (4).

VIRI:

1. Wittmeier K and Mulder K. Haemophilia 2007;13(2):31-37.
2. Negrier C, et al. Haemophilia 2013;19:487-498.
3. Tiktinsky R, et al. Haemophilia 2002;8:22-27.
4. World Federation of Hemophilia. Guidelines for the management of haemophilia. 2nd edition. 2012.

 

 

NP-10724; 04/2020